lördag 18 september 2010

Tvåändstickade tumvantar

Tvåändstickade tumvantar med mönster från Älvros i Härjedalen
I våras kände jag mig mogen att börja på sticka med två fäger. Mönstret till vanten hittade jag i en bok på Arvika bibliotek, som innehöll mönster på stickade plagg från Nordiska museets samlingar. Mönstret, ett enkelt och effektfullt optiskt mönster, är hämtat från en vante från Älvros i Härjedalen. Ursprungsvanten är stickad i rött och svart ullgarn men jag hittade en underbar grön nyans av Wålstedts z-tvinnade garn i Dala Floda.

Mönstret går naturligtvis att sticka som vanligt och då kan man med fördel modernisera vanten med en ribbstickad mudd i svart.

MÖNSTER (vanlig stickning)

Garn
2-trådigt garn typ Bergås stickgarn extra.
Garnåtgång: ca 50 g av muddfärgen och lite mindre av den andra.

Mudd
Lägg upp 56 maskor på 4 stickor nr 2,5.
Sticka resår 2r och 2 a i 7 cm.

Vante
Öka antalet mask antalet var fjärde maska till 70 maskor. Sticka efter diagrammet.Sticka in en tråd för tummen efter 6-7 cm över 12 maskor. Börja avmaska när vanten är ca 22-23 cm.

3 kommentarer:

  1. Vilka fina vantar! Jag blev nyfiken på boken, vad heter den och vem är författare?

    MVH
    /Mads.

    SvaraRadera
  2. Boken heter Sticka med färg och tradition, författare Lena Nessle. Utgåvan är från 1987 men den finns på de flesta bibliotek.

    \\ Ing-Marie

    SvaraRadera
  3. Tack så mycket. Den ska jag kolla upp.

    MVH
    Mads.

    SvaraRadera