måndag 20 september 2010

Mormors vantar

"Hemgjorda" vantar med norska rosor
De här vantarna har min pappa fått av sin svärmor, dvs min mormor, som stickat ett oräkneligt antal av den här vanten till släkt, vänner, grannar och basarer. Garnet har hon spunnit av vit ull från egna får och den svarta ullen har hon bytt sig till.

Vantar med olika varianter av rosmönster är vanliga i (de värmländska) gränstrakterna mot Norge och mormor och min mamma är födda cirka 15 km från gränsen. Mormors önskan var att mönstret skulle bevaras i släkten och tack vare att min rejält stukade högerfot krävde stillhet, lyckades mamma och jag med gemensamma krafter att återskapa mönstret julen 1992.

Mormor stickade enormt mycket till familjen och färgade de egna garnerna med både växter, svampar och färgpigment.Tyvärr finns det inte så mycket sparat frånsett rosvantarna till de tre svärsönerna och ett antal grå herrstrumpor. Men av mammas beskrivningarna av sina och syskonens pullovrar, tröjor, mössor och vantar hade mormor en säker stil- och färgkänsla när hon blandade olika färger.

Måste prata med mamma och hennes syskon igen och försöka skriva ner alternativt teckna hennes modeller innan det är försent.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar