tisdag 14 september 2010

Passion för ullstrumpor

Ett par tossor i växtfärgat ullgarn
Någon gång runt 1974 började jag sticka på riktigt. Det såg ju så lätt ut när mamma satt och stickade framför TV:n. I början nöjde jag mig med att flytta maskor men det blev ju snart ganska tråkigt när ingenting hände. Efter att ha slängt stickningen i väggen ett par gånger i ren frustration kom jag på knepet och började producera rosa docktäcken. Lyckan var total.

Sedan dess har jag stickat i perioder och det har blivit tröjor, halsdukar, benvärmare och vantar tills jag för tre år sedan hittade det ultimata stickprojektet - ett par sockor. Sedan dess har jag stickat runt 50 par sockor i olika modeller och färger, alltid i ullgarn. Det är oerhört sällan som jag stickar två exakt likadana par, så därför är det alltid lika spännande att se det färdiga resultatet. Sockorna säljer jag sedan till självkostnadspris för att kunna köpa nya garner till nya sockor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar