tisdag 21 september 2010

Näverstickning

Mitt första och hittills enda försök med näverstickning
Det är alltid roligt att pröva på något nytt. Så när jag upptäckte att förra årets sommarutställning på Rackstadmuseet, Krans och Krona - smycka till fest och bröllop, anordnade en workshop om näverstickning och nålbindning var det en självklarhet att gå dit. Workshopen hette Friargåvor och känningar och leddes av Värmlands slöjdkonsulent Carina Olsson, som med en enorm energi och entusiasm berättade om värmländsk sticktradition och fästmansgåvor i synnerhet.

Varför det heter näverstickning, eller kontstrikk på norska, är lätt att förstå eftersom resultatet påminner om flätad näver. Tydligen var näverstickning särskilt vanligt hemma i Brunskog. Har alltid velat veta hur man stickar dessa rutiga vantar som jag sett på Gammelvala men jag visste inte att det var så unikt.

När det blev dags att pröva på teknikerna visade Carina ett stort tålamod och de utannonserade två timmarna blev snabbt tre! Det var riktigt kul att sticka i rutor men tyvärr har jag inte haft tid att sticka mer än min "provlapp" än. Klart att det ska bli ett par vantar men jag ska bara skaffa den norska boken Kontstrikk först...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar