torsdag 18 november 2010

Utställning på jobbet

Handkåk från Ore variant I och II
I början av december arrangerar konstförening på jobbet en utställning där endast anställda får ställa ut. Och nu har jag äntligen fått klart mina bidrag. Det är två varianter av en tvåändsstickad handkåk från Ore och eventuellt kommer jag att hinna sticka ytterligare en variant.

Originalet visas på Dalarnas museums utställning Dräkt och textil.

MÖNSTER
Till handkåkarna på bilden har jag använt  ett 2-trådigt z-tvinnat ullgarn från Kampes i mellangrått och svart. Garnåtgången för ett par inklusive kaveln är ca 50 gram.

Färgeffekterna på den vänstra handkåken har jag fått fram genom att låta ett lila entrådigt ullgarn löpa med den ena Z-tvinnade tråden.

Handkåken
Lägg upp 75 maskor på strumpstickor nr 2,5 och sticka krokvarv i form av kedjegång i 9 centimeter eller till önskad längd.

Kavelfrans
Sy fast två rader med kavelfrans längst upp. Jag använde 4 trådar i varje omslag och slog kaveln runt en sticka nummer 9.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar