söndag 11 september 2011

Manos del Uruguay

Tubsjal i Manos Silk Blend i nyansen Capricorn (9332)
Med förevändningen att jag behövde ytterligare ett par rundstickor gick jag in i Garnbutiken igår.

Och svaret på frågan om det bara blev ett par nya rundstickor är förstås nej. För jag upptäckte en färgsymfoni i form av garnhärvor från Manos del Uruguay.

Manos del Uruguay är ett kooperativ som startades 1968 i syfte att skapa arbeten och en social plattform för kvinnor på landsbygden.
Sedan 2009 är de medlemmar i World Fair Trade Organisation.

Deras underbart mjuka garner är spunna och färgade för hand och på etiketten framgår det var och vem som tillverkat garnet.

Mönster
Till tubsjalen la jag upp 149 maskor, på mina OBS nyinköpta, rundstickor nr 7. Sticka mosstickning i 40-45 cm eller till önskad längd. Beräknad garnåtgång är 200 g.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar