lördag 5 mars 2011

Sockor för skogsarbetare

Skogsarbetarsockor
De här raggsockorna är av den modellen som användes i skogen förr med riktigt långt skaft och förstärkt häl.

Sockorna var ursprungligen tänkt som en present till vår amerikanska släkt vid ett sverigebesök någon gång på 1960-talet, men de här blev kvar eftersom de var sten- hårda. Därför är sockorna inte stickade av min mormor, som var känd för sina mjuka sockor, eftersom hon inte spann sitt garn så hårt.

Så de ratade raggsockorna blev istället liggande i en amerikakoffert(!) hemma hos mina föräldrar i Värmland tills jag fick dem. Men eftersom de egentligen är ca 3-4 storlekar för stora för mig kan jag använda dem och de är mycket varma!

BESKRIVNING
Använd din vanliga beskrivning för raggsockor men med tunnare stickor. Öka eventuellt antalet maskor med 4 eller 8, eftersom det långa skaftet går högre upp på vaden.
  1. Sticka resårstickning (2 räta och 2 aviga maskor) i 15 cm. 
  2. Sticka 17 cm slätstickning. För ökad passform minska eventuellt ett antal maskor jämt på första varvet
  3. Sticka valfri häl med dubbelt garn i hällappen och "hälminskningen". Använd enkelt garn i kilen
  4. Sticka foten till lagom längd och avmaska varje varv i slutet av varje sticka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar